آسیب‌شناسی بازی‌های سبک استنتاجی و نقش مخفی (مافیا/دیوان)

از زمانی که در اوایل دهه ۱۳۸۰ سرگرمی تازه‌ای به دورهمی‌های دوستانه دانشجویی راه پیدا کرد، تا امروز که نسخه‌های متعددی بر مبنای بازی استنتاجی مافیا در داخل کشور طراحی و تولید شده، مسیر پر پیچ و خمی طی شده.

پس از انتشار اولین نسخه‌های ایرانی این بازی‌ها و برگزاری گسترده رویدادهای عمومی (که با بازی دیوان از اسفندماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد) روز به روز به بازیکنان، طرفداران و البته مخالفان این سبک از بازی‌ها اضافه شد.

در یکی دو سال اخیر اما شاهد رشد جریان‌های عجیبی در بین جامعه طرفداران این بازی بودیم. جریانی که در یک کلام بیش از آنکه جاذبه ایجاد کند، دافعه آفریده. به عنوان گروهی که در انتشار این سبک‌بازی‌ها پیش‌قدم بوده‌ایم لازم دیدیم این مساله را بررسی آسیب‌شناسانه کنیم و به راه‌حل‌هایی برای اصلاح وضع موجود برسیم.

در گفت‌وگویی صمیمانه و البته کارشناسانه با حضور دکتر شروین وکیلی تلاش کردیم ضمن بررسی روند گسترش این بازی از آغاز [۲:۳۰]، با نگاهی نقادانه به این سبک از بازی‌ها و شیوه‌ی اجرای ناهنجار اون‌ها بپردازیم [۱۵:۱۰]. در بخش سوم هم به پیشنهادهای جالبی برای رفع کاستی‌های موجود رسیدیم [۴۲:۳۰].

خود ما ۳ نفر که از این گپ و گفت و خروجی‌اش بسیار لذت بردیم، امیدواریم برای شما هم مفید و جالب توجه باشه. خوشحال می‌شیم نظر و پیشنهادهای خودتون رو در این زمینه با ما در میون بذارید. شاید از این به بعد گفت‌وگوهای مشابهی رو با محوریت بازی و با دعوت از کارشناسان و صاحب‌نظرهایی از حیطه‌های دیگه انجام بدیم. پس منتظر «نظربازی»های بعدی باشید.

نظربازی ۱ – آسیب‌شناسی بازی‌های سبک استنتاجی و نقش مخفی (مافیا/دیوان)

فایل صوتی کامل این جلسه رو از اینجا بشنوید.